lördag 17 oktober 2009

Beansprout Kerabu - Malaysisk sallad

Ingredienser (1 portion):
- 2 dl munggroddar
-
1 msk kokosflingor
-
1 färsk chilifrukt
(Man ska egentligen använda den 6-8 cm långa chilifrukten från Sydostasien men spansk peppar går också bra. Jag använde mig av spansk peppar.)
-
1 schalottenlök
-
1 tsk kokossocker
(Kokossocker utvinns från kokospalmen. En likartad produkt är palmsocker men den utvninns istället från palmyrapalmen. Man kan använda vilken som. Jag använde mig av palmsocker. Det hittade mamma i en vanlig livsmedelsbutik. Tack för hjälpen!)
-
1 finhackad vitlöksklyfta


Så här gör du:
- Mortla eller mixa ihop chilifrukt, schalottenlök, kokossocker och vitlök till en kryddpasta. Späd med en tesked vatten så går det lättare.
-
Koka upp en kastrull med vatten, lägg i groddarna, tag av värmen och låt groddarna ligga i det heta vattnet i 5 minuter. Häll upp groddarna i en sil och spola dem med kallt vatten.
- Hetta upp en wok utan matfett och rosta kokosflingorna lätt färgade. Tag ur kokosen.
-
Stek kryddpastan i oljad wok någon minut tills det mesta av vätskan reducerats. Lägg i groddarna och kokosen och rör om.


Bilder (Klicka för att se större)

Hur smakade det?
Jag tycktde den här salladen var jättegod men STARK. Kanske inte något man ska bjuda till barn eller andra som är känsliga för stark mat. "God men stark. En fräsch och krispig sallad!", sa mamma, och det håller jag med henne om. Kokosen passade bra i och groddar är väldigt gott.

Övrigt
Receptet hittade jag i en bok som heter Modern asiatisk matlagning skriven av Peter Lindergren & Erik Videgård.

Jag lagade också thailändska grillspätt och lite sticky rice till det... Skriver om det så fort jag kan!

1 kommentar:

  1. Vad gott det ser ut! :) duktig du är! Vad är nästa rätt du ska göra?
    ganbatte ne

    SvaraRadera