måndag 19 oktober 2009

Nuea Pad Prik - Thailändska grillspett

Ingredienser (1 portion):
- 120 g utskuren biff

Såsen:
- 1 ½ dl kokosmjölk
-
1 tsk fisksås
-
1 pressad vitlöksklyfta
-
½ tsk Maggi soja
(Den här sojan hittade jag i samma Thailändska livsmedelsbutik som jag köpte riset i föregående inlägg. Maggi är egentligen bara ett fabrikat men ett mycket vanligt sådant. Den här sojan har en väldigt fyllig smak och används i många länder som bordskrydda.)

- 1 tsk vitpeppar
-
½ tsk socker

Garnering:
-
hackad salladslök


Så här gör du:
-
Skär köttet i 4 långsmala strimlor och trä upp på grillpinnar.
-
Värm kokosmjölken försiktigt i en kastrull och tillsätt resten av såsingredienserna. Låt puttra i 5 minuter. Doppa biffspetten i kokossåsen.
-
Grilla eller stek spetten i ett par minuter på varje sida. (Jag använde mig av grillfunktionen vi har på vår ugn. Det funkade väldigt bra!) Pensla med såsen under stekningen/grillningen.
-
Servera spetten med kokossåsen. Garnera med hackad salladslök.


Bilder (Klicka för att se större)

Hur smakade det?
Gott, men inte så smakrikt som jag hade hoppats. Spetten var godare när man doppade dem i såsen. De här spetten skulle jag kunna tänka mig att tillaga på vår utegrill nästa sommar.
Övrigt:
Ett tips - Blötlägg grillpinnarna en stund i vatten så blir de inte brända.

Till dessa grillspett passar Sticky rice. Som ni såg i föregående inlägg lagade jag det till. Inte för att det lyckades så bra, men ändå.

Receptet hittade jag i en bok som heter Modern asiatisk matlagning skriven av Peter Lindergren & Erik Videgård.

1 kommentar:

  1. HOMGGG, nu är jag sååå hungrig! QAQ
    Du måååååste bjuda mig över nån dag när du planerar att laga nåt, hehehhe. XD

    SvaraRadera