lördag 17 oktober 2009

Sticky rice

"Vad kan det där Sticky Rice vara för nåt? Kanske något man borde testa?", tänkte jag när jag läste om det i en bok.

Det stod att det var ett extremt klibbigt långkornigt ris som är vanligast i norra och nordöstra Thailand. Det går inte att koka utan måste ångas. Det stod även att man får räkna med några misslyckade försök innan man lyckas få det riktigt bra.

Och, ja, jag kan väl inte säga att jag lyckades direkt. Visst blev det väldigt klibbigt MEN varför förblev en stor del av riset så hårt?! Jaja..

Riset köpte jag i alla fall i en Thailändsk livsmedelsbutik (kommer inte ihåg vad butiken heter, kan återkomma med det sen). Det stod på påsen "Klibbigt ris" så jag antog att det var det man skulle använda. Tyvärr kunde inte kvinnan som jobbade i butiken så mycket svenska så vi hade lite svårt att kommunicera. Men hon försökte hjälpa till så gott hon kunde!


Så här gör du:
- Mät upp 1 dl riskorn per person. Blötlägg i minst 2 timmar i rumstemperatur - gärna över natten.
-
Bred ut riset över ett tyg som ligger i någon form av ångkokarinsats. Lämna en ring stor som en femkrona i mitten av kärlet fri från ris. Där kommer det mesta av ångan så det riset blir bara geggigt ändå. Rislagret bör inte vara tjockare än 1 cm.
-
Ställ insatsen över en kastrull med lätt kokande vatten i 40 minuter.
-
Riset är klara när kornen är mjuka rakt igenom.
(Jag väntade hur länge som hellst men ändå förblev vissa delar av riset hårt. Nästa gång kanske jag lyckas bättre!)

Bilder (Klicka för att se större)


Övrigt
Receptet hittade jag i en bok som heter Modern asiatisk matlagning skriven av Peter Lindergren & Erik Videgård
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar